Wiadomości - nowości, baterie, przepisy i wypożyczalnie > Tesla – samochód Elona Muska (model S, 3, X i Y)

Tesla – samochód Elona Muska (model S, 3, X i Y)

Tesla jest jedyną firmą o globalnym zasięgu, która od kilku lat prowadzi intensywne prace nad samochodami elektrycznymi. Oczywiście elektryki zaczynają się pojawiać w ofercie największych koncernów motoryzacyjnych, ale to właśnie Tesla ma największe sukcesy w ich produkcji. Poniżej o tym, czym jest Tesla i kim jest Elon Musk.

W artykule:
Samochód Elona Muska Firma Tesla INC
Zrobią lepsze baterie Nowa Tesla Y i CyberTruck

Tesla, czyli samochód Elona Muska

Elon Musk promował kilka samochodów elektrycznych. Na początku firma Tesla Motors wyprodukowała w pełni elektryczny samochód Tesla Roadster. Elon Musk jest twórcą biznesowej strategii przedsiębiorstwa, którą jest stworzenie niedrogich elektryków dla masowego klienta. Tesla Roadster został stworzony jako pierwszy krok w drodze an szczyt, bo kolejnym modelem był sprzedawany od 2012 roku Model S, na którego bazie zaprojektowano również crossover Model X z napędem na cztery koła i dwoma silnikami elektrycznymi.

W marcu 2016 Elon Musk zaprezentował ekonomiczny Tesla Model 3 w cenie 35.000 dolarów, który jest dedykowany dla masowego odbiorcy. Co ciekawe, prezes Tesli planuje również sprzedaż elektrycznych układów napędowych, które umożliwiłyby innym przedsiębiorstwom tworzenie własnych aut bez konieczności opracowywania ich od podstaw.

Jak nazywa się samochód Elona Muska? Od czasu, gdy Elon Musk jest prezesem w Tesli Inc, wyprodukowano cztery samochody elektryczne: Tesla Roadster, Tesla Model X, Tesla Model S, Tesla Model 3.

Warto dodać, że Tesla Inc uruchomiła około 260 galerii lub punktów sprzedaży detalicznej w Stanach Zjednoczonych. W sierpniu 2015 r. firma rozpoczęła reorganizację swoich sklepów, wprowadzając interaktywne wyświetlacze dotyczące bezpieczeństwa, autopilota, sieci ładującej i silników. W 2017 r. Tesla dysponowała budżetem marketingowym w wysokości 52 mln USD i wprowadziła oprogramowanie umożliwiające nie tylko jazdę autonomiczną. Bowiem od aktualizacji 9.0 ma pozwalać także na granie w gry z Atari podczas postoju, gdzie kontrolerem ma być kierownica samochodu.

wersje tesli

Elon Musk jest dyrektorem firmy Tesla Inc, która stworzyła powyższe modele samochodów elektrycznych. (źródło: Wikipedia)

CyberTruck z lat 80-tych

elon musk cybertruck

Podczas prezentacji CyberTruck’a, główny projektant Tesli, chwycił w dłoń stalową kulę i rzucił nią bezpośrednio w szybę auta, która pękła, chociaż w zamyśle miały być totalnie kuloodporna.

Cybertruck wygląda jak samochód z filmów sci-fi nagrywanych w latach 80. Jest szybszy niż Tesla Model 3, a do tego wyjątkowo wytrzymały, bo wykonany z walcowanej stali nierdzewnej. Zgodnie z planem Cybertruck wyjedzie na drogi pod koniec 2021 roku, a najtańszy model, wyceniony na 39 900 dolarów przejedzie 400 km na jednym ładowaniu i będzie mógł holować ładunek o masie do 3,4 tony. Drugi model wyceniony na 49 900 dolarów osiągnie 480 km na pełnej baterii i udźwignie nawet 4,5 tony. Z kolei główny model zaskoczy zasięgiem do 800 km i pociągnie nawet 6,3 tony.

Gdy zaprezentowano Cybertrucka, podniosły się głosy, że samochód wygląda nieco przestarzale, by nie powiedzieć kiczowato. Jednak wielu obserwatorów doceniło nowy design, twierdząc, ze kończą się czasy perfekcyjnych krągłości i nadszedł moment na zerwanie ze stereotypem, że to co nowoczesne jakoby musi być obłe.

elektryk ciężarowy

Ciężarowy elektryk – CyberTruck (foto: pixabay.com)

cybertruck elon musk tesla

Cybetruck (Wikipedia)

Poniżej Tesla Cybertruck w liczbach

Model Zasięg (EPA) 0–97 km /h Prędkość maks. Ładowność Uciąg Cena (USD)
Pojedynczy silnik RWD ≥ 400 km <6,5 sekundy 175 km / h 1600 kg 3400 kg 39 900 USD
Podwójny silnik AWD ≥ 480 km <4,5 sekundy 120 km / h (195 km/h) 1600 kg 4550 kg 49 900 USD
Tri Motor AWD ≥ 800 km <2,9 sekundy 130 km / h (210 km/h) 1600 kg 6350 kg 69 900 USD

Elon Musk przygotowuje Teslę Y

Elon Musk zaprezentował niedawno Teslę Model Y; kompaktowy SUV, który jest dosyć mocno spokrewniony z wersją 3, bo nawet kokpit wygląda jak żywcem przeniesiony z sedana i ma ten sam panoramiczny szyberdach. W specyfikacji technicznej zobaczyliśmy rozwiązania, które w najbliższej przyszłości umożliwią autonomiczną jazdę. Tesla Model Y będzie występował łącznie w odmianach: Standard Range, Long Range i Performance.

Przewiduje się, że zasięg podstawowej wersji Tesli Y to ok. 370 km. Nowy elektryk Muska będzie rozpędzać się do 96 km/h w 5,9 sekund i osiągnie prędkość maksymalną 193 km/h.  Podstawowa wersja, czyli Standard Range, pojawi się w 2021 roku. Jednak wcześniej na rynek trafią Long Range dostępne z napędem na tył lub na cztery koła. Szczegóły wersji Y poniżej.

Bateria Standard Range Long Range
Zespół napędowy RWD RWD AWD Perf
Cena podst. 39 000 USD 48 000 USD 52 000 USD 61 000 USD
Zasięg 370 km 483 km  451 km 451 km
Przyśp. do 100 km 5,9 sek. 5,5 sek.  4,8 sek. 3,5 sek.
Prędkość maks. 193 km/h 209 km/h 217 km/h 241 km/h
Dostawy w USA Wiosna 2021 Lato 2020

Tesla Inc ma patent na lepsze baterie

Najnowsze zgłoszenie patentowe z Tesla Inc dotyczy nowej mieszanki dwóch dodatków w rozpuszczalniku elektrolitowym, które mogą być stosowane ze związkami kobaltu litowo-niklowo-manganowego. Naukowiec Jeff Dahn, zatrudniony przez Teslę, oznajmił, że udało się dwukrotnie wydłużyć żywotność baterii produkowanych przez firmę Tesla. W nowym laboratorium  powstały maszyny, która pozwalają dokładniej i szybciej testować skład chemiczny opracowywanych baterii. To tam odkryto, że pewna powłoka aluminiowa spisuje się lepiej niż jakikolwiek inny materiał. Baterie przetestowane przez grupę prowadzoną przez Dahn’a, wykazały brak zauważalnej degradacji przy dużej liczbie rozładowywania i ładowania w kontrolowanej temperaturze i minimalną degradację w warunkach niesprzyjających. Wysnuto wniosek, że gdyby użyć tych ogniw w samochodzie elektrycznym, pozwoliłyby one na zachowanie 95% pojemności po przejechaniu ok 480 000 km.

Tesla jest mocno zainteresowana tymi badaniami i jak przyznaje autor, planuje wdrożyć je do produkcji najszybciej jak to możliwe. Ulepszone ogniwa o rozmiarze 2170 będą niedługo produkowane w Gigafactory przy współpracy z firmą Panasonic.

Ważne: Opatentowana bateria z monokrystalicznym akumulatorem litowo-jonowym zawiera dodatek elektrolitowy o nazwie ODTO, który może zwiększyć wydajność i żywotność akumulatorów litowo-jonowych przy jednoczesnym obniżeniu kosztów eksploatacji. Aktualnie Tesla wykorzystuje ogniwa Li-ion z katodami NCA, czyli nikiel-kobalt-aluminium, o zawartości kobaltu niższej niż 10 procent. Tesli złożyła wniosek na nowe ogniwa z katodami NMC (nikiel-mangan-kobalt), które pozwolą na miliony kilometrów przebiegu przy znikomej degradacji. (źródło)

Tesla INC, gdzie dyrektorem jest Elon Musk

Elon Musk powiedział kiedyś, że jego firma nigdy nie wydała ani grosza na reklamę, ale zapewnia sobie reklamę, której nie można kupić za pieniądze. Trudno się z tym nie zgodzić, bo nazwisko Elon Musk zna prawie każdy i podobnie jest z jego samochodami elektrycznymi Tesla. Bowiem Elon jest jest dyrektorem generalnym i technicznym w SpaceX, dyrektorem generalnym i głównym architektem w Tesla Inc.

Jak to się zaczęło? Od 2003 w Tesla Inc trwały prace nad wprowadzeniem do masowej produkcji pierwszego samochodu o nazwie Roadster. Elektryczne auto powstało we współpracy z Lotus Cars, a jego design zbliżony jest do Lotusa Elise oraz Europa. Później zaprezentowano prototyp 7-osobowego liftbacka o zasięgu na jednym ładowaniu do 480 kml. Produkcja tego elektryka rozpoczęła się w czerwcu 2012 roku pod nazwą Model S. Zaś w 2014 roku do produkcji wszedł wariant z dwoma silnikami elektrycznymi, pozwalający na osiągnięcie 100 km/h w 3,3 s.

W połowie 2015 roku odbyła się prezentacja Modelu X, który jest siedmioosobowym crossoverem. Z kolei na początku 2016 roku został zaprezentowany Model 3 i rok później firma Tesla Motors była wyceniana na giełdzie wyżej niż General Motors i Ford. W styczniu 2018 na Wall Street, za akcję Tesli płacono ok. 350 dolarów. (źródło)

Podsumowując Elon Musk, który jest dyrektorem w Tesla Inc, prowadzi ogromne fabryki, nadzoruje budowę elektrycznych podzespołów układu napędowego do pojazdów innych producentów. Tesla ma wiele przewag nad konkurencją i nie jest obciążona produkują aut z silnikami spalinowymi. Można powiedzieć, że firma jest skoncentrowana na swoim celu – na produkcji luksusowych aut elektrycznych.