Samochód elektryczny Porsche Taycan 4S można już zamówić, bo pierwsze egzemplarze pojawią się w salonach w styczniu 2020 r. Jest on najtańszym (454 tys. zł.) i jednocześnie najbardziej podstawowym w ofercie serii Taycan i dzieli się na wersję Performance (530 KM) i Performance Plus (571 KM).
“Nowy, najbardziej przystępny cenowo Taycan podąża szlakiem wytyczonym przez Turbo i Turbo S, wyposażony w podwójne silniki elektryczne, dwubiegową przekładnię z tyłu i 800-woltową architekturę elektryczną, która pozwala na imponująco szybkie prędkości ładowania.” czytamy na Motor1.com.
Parametry techniczne Porsche Taycan 4S
Model | Rozmiar baterii (kWh) | Maks. zasięg (WLTP) | Liczba silników |
---|---|---|---|
Porsche Taycan 4S | 79 | 407 km | 2 |
Porsche Taycan 4S w/ PBP | 93.4 | 463 km | 2 |
Porsche Taycan Turbo S | 93.4 | 411 km | 2 |
Tesla Model S Performance | 100 | 587 km | 2 |
Dlaczego Porsche Taycan 4S jest dobry?
Jak widać powyżej w tabeli Taycan 4S ma widocznie skromniejsze możliwości, ale znacznie niższa cena wszystko wyjaśnia. Zresztą eksperci zapewniają, że wnętrze Taycan’a zapowiada początek nowej ery w architekturze samochodów elektrycznych. Przykładowo najwyższy punkt deski rozdzielczej wyznacza wolnostojący, zakrzywiony panel wskaźników, zaś cała deska koncentruje się na osi kierowcy. Centralnie położony ekran info-rozrywki o przekątnej 10,9 cala i dodatkowy wyświetlacz dla pasażera łączą się ze sobą, tworząc spójnie zintegrowany szklany pas.
W modelu Taycan 4s po raz pierwszy zaproponowano wnętrze całkowicie pozbawione elementów wykonanych ze skóry. Zatem kabina samochodu została wykończona innowacyjnymi materiałami pochodzącymi z recyklingu, które odpowiadają ekologicznej koncepcji, w którą wierzy Porsche (oficjalna strona).
Podwozie Taycan’a posiada zintegrowany systemu sterowania 4D Chassis Control, który w czasie rzeczywistym analizuje i synchronizuje wszystkie układy podwozia. Oczywiście nowe auto jest wyposażone w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne wykonane w technice trzykomorowej, włącznie z elektronicznie sterowaną kontrolą tłumienia PASM.
Jaka różnica w Performance i Performance Plus?
Samochód elektryczny Taycan poznaliśmy wcześniej w modelu tj. Taycan Turbo i Taycan Turbo S. Wersja 4S jest podstawową odmianą serii modelowej, która dzieli się na dwie wersje — Performance i Performance Plus. Różnica polega na rozmiarach akumulatorów, bo Performance posiada akumulator o pojemności 79,2 kWh o mocy wynosi do 390 kW (530 KM). Z kolei Performance Plus dysponuje baterią o pojemności 93,4 kWh, która generuje do 420 kW (571 KM).

Porsche Taycan 4S 2020 trafi do dealerów wiosną 2020 roku. Spodziewamy się jednak, że zobaczymy go na listopadowym salonie samochodowym w Los Angeles.
Zasięg Porsche Taycan 4S
Porsche nie opublikowało szacunków zasięgu, mówiąc, że dokładne dane EPA będą dostępne, zanim 4S dotrze do dealerów, ale w kuluarach mówi się, że model 4S przejedzie ok. 407 km na pełnym naładowaniu. Najnowszy Taycan, szczególnie z Performance Battery Plus, powinien mieć większy zasięg niż Taycan Turbo i Turbo S, ale sceptycy twierdzą, że będzie dobrze jeśli 4S mógł przejechać 350 km przy pełnym naładowaniu.
Porsche zapewnia, że obie odmiany różnią się zasięgiem, ale nie osiągami. Bowiem wersja i Performance Plus przyśpiesza do 100 km/h w ciągu 4,0 s, a ich prędkość maksymalna to 250 km/h. Warto dodać że są to obecnie najwyższe wartości zasięgu Taycan’a, zaś szczytowa moc ładowania to 225 kW (Performance) i 270 kW (Performance Plus).
Silnik w Porsche Taycan 4S
Taycan 4S wyposażony jest w silnik synchroniczny z magnesami przy tylnej osi, który ma aktywną długość 130 mm, więc jest o 80 mm krótszy niż jego odpowiednik w odmianach Taycan Turbo i w Taycan Turbo S. Z kolei natężenie prądu na przedniej osi sięga 300 amperów, a na tylnej osi – 600 amperów. Trzeba przyznać, że te parametry robią wrażenie, jak i również inteligentne zarządzanie ładowaniem oraz aerodynamiki, ze współczynnikiem oporu powietrza Cd o wartości od 0,22.
Pracownicy Porsche zapewniają, że kluczem do wydajności Taycan’a jest decyzja o zastosowaniu stałych silników synchronicznych (PSM) zamiast tańszych, ale większych, cięższych i mniej spójnych silników asynchronicznych (ASM).
Co warto wiedzieć?
Przy przedniej osi Taycan 4S ma sześciotłoczkowe stałe zaciski hamulcowe i czterotłokowe zaciski przy tylnej. Są też wewnętrznie wentylowane żeliwne tarcze (360 mm z przodu i 358 mm z tyłu). Uwag przykuwają zaciski hamulcowe lakierowane na kolor czerwony, a także nowo wyprofilowane elementy: przedni zderzak, osłony progów i tylny dyfuzor w kolorze czarnym. Ponadto w standardzie otrzymamy LED-owe reflektory z Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus).
Zobacz też: Jaki samochód elektryczny jest najlepszy?