ElektrycznyRanking.pl > Ranking – samochody elektryczne, najlepsze elektryki w 2020 roku

Ranking – samochody elektryczne, najlepsze elektryki w 2020 roku

Samochody elektryczne notują coraz większe zainteresowanie, co jest zauważalne również w Polsce. Zwolennicy elektromobilności twierdzą, że nadchodzi koniec ery samochodów spalinowych, czego zwiastunem jest popularność pojazdów zasilanych akumulatorem, takich jak elektryczne hulajnogi. Czy taki przysłowiowy elektryk naprawdę jest lepszy od spalinowego, czy może ktoś próbuje na siłę lansować modę na elektryczność? Poniżej nasz ranking samochodów elektrycznych który wyłania najlepsze samochody elektryczne.

Ranking samochodów elektrycznych Dlaczego warto? Wady i zalety elektryków

Ranking – samochody elektryczne

1. Pod względem stosunku ceny do zasięgu i prędkości

TOP 5 – 2020 (czerwiec)

Miejsce 5

Audi e-Tron SUV
Audi e-Tron SUV
Zalety:
– dobry zasięg
Wady:
– wysoka cena
Moc silnika:
592 KM
Zasięg:
405 km
Maks. prędkość:
230 km/h
Przyśpieszenie do 100 km:
5,7 sek.
Czas ładowania:
30 min.

Miejsce 4

Hyundai Kona Electric
samochody elektryczne
Zalety:
– niska
prędkość
Wady:
– słabe przyśp.
Moc silnika:
203 KM
Zasięg:
484 km
Maks. prędkość:
163 km/h
Przyśpieszenie do 100 km:
7 sek.
Czas ładowania:
1-2 h

Miejsce 3

Tesla Model S (p100d)
tesla model s
Zalety:
– dobra prędkość
Wady:
– wysoka cena
Moc silnika:
761
Zasięg:
571 km
Maks. prędkość:
250 km/h
Przyśpieszenie do 100:
5,6 sek.
Czas ładowania:
3-4 h

Miejsce 2

Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace
Zalety:
– b. dobry zasięg
Wady:
– średnia prędkość
Moc silnika:
405 KM
Zasięg:
466 km
Maks. prędkość:
200 km/h
Przyśpieszenie do 100 km:
4,8 sek.
Czas ładowania:
40 min.

Miejsce 1

Tesla Model 3
Tesla Model 3
Zalety:
– niezła prędkość
Wady:
– mało znana marka
– mały zasięg
Moc silnika:
254 KM
Zasięg:
352 km
Maks. prędkość:
227 km/h
Przyśpieszenie do 100 km:
6 sek.
Czas ładowania:
40 min.

2. Pod względem zasięgu (WLTP)

5. Kia e-Niro 453 km
4. Jaguar I-Pace 469 km
3. Tesla Model X Long Range 506 km
2. Tesla Model 3 Long Range 560 km
1. Tesla Model S Long Range 603 km

Który samochód elektryczny jest najlepszy?

W przypadku samochodów elektrycznych ważny jest nie tylko aspekt ekologiczny, ale także koszty eksploatacji pojazdu. A jak wiadomo są one znacznie niższe od opłat związanych z użytkowaniem auta z silnikiem spalinowym.

Dwa powyższe rankingi rozpatrują cenę, prędkość oraz zasięg. Pierwszy ranking wygrywa niebotycznie droga Tesla 3, z kolei model S Long Range zajął najwyższą pozycję na liście samochodów z najlepszym zasięgiem. W przypadku obu rankingów wzięliśmy pod uwagę dane uzyskane w testach WLTP, które uznawane są w branży za najbardziej wiarygodne.

Uwaga: Dane o parametrach technicznych danego modelu elektryka mogą być niewłaściwie podawane w mediach, bowiem przykładowo Tesla S występuje w 7 wersjach i każda oferuje inną prędkość i zasięg.

Dlaczego samochód elektryczny to dobry wybór?

Samochody elektryczne są lepsze od spalinowych, ale jeszcze kilka lat temu zastanawiano się, czy elektryk może dorównać tradycyjnemu pojazdowi. Obecnie nikt już nie ma wątpliwości, ale świat nadal czeka na przełom, który wspomoże rozwój elektromobilności. Jak wiadomo, samochody elektryczne to nadal nazbyt kosztowny zakup, a używanych pojazdów jest bardzo niewiele na polskim rynku. Nowych samochodów ciągle przybywa, ale w cenie poniżej 100 000 zł kupić można jedynie małe Smarty, a te najlepsze modele to wydatek w granicach 180 000 zł.

Dlaczego zatem warto kupić elektryczny samochód? Warto, pomimo że tańsze modele nie są konkurencyjne dla samochodu spalinowego. Bowiem zmniejszone wydatki związane z eksploatacją elektryka są kusząc, ale nie wszystkie modele pozwolą na znaczne oszczędności.

Elektryka można zatankować za darmo w ładowarkach umiejscowionych przy supermarketach. Auto osobowe zużyje od 13 do 30 kWh na 100 km, zatem jeśli załadujesz je pod domem lub firmą, to 100 km będzie kosztowało od 3 do 19 zł (źródło). Kierowcy którzy mają panele słoneczne, oszczędność użytkowania samochodu elektrycznego odczują bardziej, bo nie dotyczą ich wysokie rachunki za prąd. Jednak należy wziąć pod uwagę fakt, że częste ładowanie samochodu, może sprawić, że prądu zabraknie dla gospodarstwa domowego, ale to już kwestia organizacyjna.

Poglądowy koszt przejechania 100 km
samochód elektryczny od 8 zł (Hyundai Ioniq) do 16 zł (Nissan e-NV200)
samochód spalinowy od 26 zł (Fiat Tipo 1,6) do 40 zł (Dacia Duster)

Ile kosztuje ładowanie elektrycznego samochodu?

Eksperci twierdzą, że najdroższe w użytkowaniu są komercyjne ładowarki, jednak w wielu sytuacjach da się obniżyć koszty, bo jeśli przykładowo okazjonalnie skorzysta się z ładowarki marki Greenway, to wówczas 1 kWh będzie kosztować nawet 2,39 zł (30 zł za 100 km), ale w abonamencie koszty ładowania spadają nawet o kilkanaście procent.

Elektryczne auto naładujemy również z domowego garażu. Zazwyczaj regularne ładowanie samochodu odbywa się w porze nocnej, gdy stoi on w garażu. Okazuje się, że kilka godzin nocnych jest wystarczające, a korzystanie z niskiej taryfy pozwala na spore oszczędności.

Ważne: Koszt przejechania 100 km to od 8-16 zł, co jest równe zużyciu 2,4 litrów paliwa.

Zalety i wady samochodu elektrycznego

Zaczynając od zalet, wspomniane powyżej niższe koszty eksploatowania i troska o środowisko naturalne to najważniejsze atrybuty. Jednak człowiek z natury jest istotą praktyczną i raczej nikt nie kupi samochodu elektrycznego tylko dlatego, by dbać o naturę. Potrzebne są jeszcze inne wymierne korzyści i właśnie tutaj zaczyna się problem.

Wadą pojazdów napędzanych akumulatorem jest ich niewielki zasięg. W przypadku hulajnóg elektrycznych, małe baterie potrafią zapewnić podróż do 30 km na jednym doładowaniu, to już z samochodami jest trochę trudniej. Wprawdzie producenci wprowadzają coraz nowsze generacje akumulatorów, ale nadal nie ma wielkiego przełomu w tej dziedzinie. Ponadto używanie ogrzewania, a latem klimatyzacji sprawia, że akumulatory szybciej się wyczerpują. Nawet samochody dobrze ocenione w naszym rankingu notują dosyć wysokie zużycie energii, bowiem według danych marki Hyundai pochłania 11,5 kWh na 100 km. Z kolei małe auta potrzebują 13-15 kWh, te trochę większe 26 kWh/100 km.

Nie sposób jednak wspomnieć o znacznie mniejszym hałasie, jakie generują samochody elektryczne. A to ważne udogodnienie, chociaż hałasy pochodzące z obracających się mechanizmów i szum powietrza opływającego karoserię również generują pewne męczące odgłosy.

Ładowane elektryka w stacjach

Użytkownicy stacji Greenway zapłacą za liczbę pobranych kilowatogodzin, a nie za czas ładowania, co jest praktycznym rozwiązaniem. Oprócz tego nie pobiera się opłaty za samo podłączenie do ładowarki tejże firmy.

Przy szybkim ładowaniu cena wynosi w 2020 roku 1,89 zł brutto za 1 kWh. Zaś ładowanie półszybkie do 22 kW, które kosztuje 1,19 zł brutto za 1 kWh. Osoby, które nie wykupiły abonamentu płacą nieco więcej, bo 2,29 zł/kWh za ładowanie szybkie i 1,49 zł/kWh za ładowanie półszybkie.

“Ładowanie na stacjach trwa krócej, bo potrzebne jest na to zaledwie pół godziny w stosunku do kilku godzin w domu.” – twierdzi twórca stacji Greenway.

Ponadto limit postoju na stanowisku ładowania szybkiego wynosi 45 min, zaśna stanowiskach półszybkich należy odjechać przed upływem 3 godzin. Jak podają media, do końca 2020 roku GreenWay planuje instalacje 200 stacji ładowania, w tym 10 ultraszybkich i 135 szybkich.

Samochód elektryczny się opłaca

Wprawdzie nie każdy samochód elektryczny się opłaca, ale w naszym rankingu braliśmy pod uwagę tylko te modele, które mogą być dobrą alternatywą dla spalinowca. Rozważając opłacalność, należy wziąć pod uwagę fakt, że w Polsce pojawiają się pierwsze serwisy niezależne, które specjalizują się w obsłudze elektrycznych samochodów. Mniejsza ilość procedur serwisowych oraz ceny części zamiennych rysują pozytywne barwy na horyzoncie rozwoju elektromobilności.

Podsumowując, dobry samochód elektryczny to duży wydatek, a tańsze marki raczej nie zadowolą wybrednych kierowców. Jeśli zatem stać Cię na samochód z czołówki rankingu, to jest to opłacalny wydatek.

Napędów w elektrykach

“Pojazd elektryczny”, czy “elektryk” nie zawsze oznaczają to samom gdyż jest kilka rodzajów napędu i o tym poniżej.

  • Samochody elektyczne (BEV) – gromadzona w akumulatorach energia służy do napędzania pojazdu za pomocą jednego lub większej liczby silników elektrycznych. Auta te nie emitują szkodliwych substancji, ale ich zasięg ograniczony jest pojemnością baterii.
  • Samochody elektryczno-hybrydowe typu plug-in (PHEV) – częściowo elektryczne,gdzie napęd stanowią silniki elektryczne zasilane z akumulatorów oraz silniki spalinowe. Mają możliwość ładowania w podobny sposób jak pojazdy typu BEV, a dodatkowo dają możliwość używania silnika spalinowego.
  • Samochody hybrydowe (HEV) – nie mają możliwości naładowania akumulatorów z zewnętrznego źródła energii elektrycznej i posiadają baterie o mniejszej pojemności. Silnik elektryczny służy do wspomagania jednostki spalinowej, nie będąc alternatywnym źródłem napędu. Magazynowana w akumulatorach energia jest pozyskiwana w procesie hamowania samochodu.
  • Baterie litowo-jonowe – zawiera litowo-jonowe i litowo-polimerowe ogniwa elektryczne, które dają znaczącą poprawę wydajności i zasięgu w stosunku do baterii stosowanych w przeszłości i są preferowane przez większość kierowców.
  • Samochody wodorowe (FCEV) – posiadają ogniwa paliwowe, gdzie na skutek reakcji wodoru z tlenem, produkowana jest energia zasilającą silnik. Powstała woda usuwana jest na zewnątrz pojazdu przy pomocy rury wydechowej.

Dofinansowania do elektryka

Obecnie wiele modeli kwalifikuje się do programu „Zielony samochód” Organem odpowiedzialnym za dopłaty do samochodu elektrycznego jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dzięki temu możemy otrzymać do 18 750 złotych dopłaty, co przekłada się na 15% kosztów kwalifikowanych. Niestety programem objęte są nowe samochody, a cena pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 125 000 złotych.

Wielu kierowców jest skłonnych skorzystać z dopłaty, a całkowita pula na realizację programu wynosi 37 500 000 złotych. Zatem szansa na skorzystanie z oferty jest dosyć niewielka, ale w przyszłości mają pojawić się inne podobne projekty i zakup auta z powyższego rankingu może być w zasięgu ręki.

Celem programu „Zielony samochód” jest pozyskanie przynajmniej 2 tysięcy samochodów elektrycznych. W Niemczech plany są nieco bardziej hojne, bo do roku 2030 ma być tam milion elektryków, pomimo że tamtejsze możliwości produkcyjne pozwalają na znacznie wyższe ilości.

Warto nadmienić, że z badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen wynika, że ponad połowa Polaków chciałaby jeździć samochodem elektrycznym. Z kolei badanie PSPA wskazało, że co czwarty rodak (28 proc.) deklaruje chęć jego zakup w ciągu najbliższych trzech lat.