Niedawno studio Amplitude zaskoczyło nas swoim nowym projektem Endless Dungeon, a ich druga propozycja Humankind ma ostateczną datę wydania i nowy Open Dev, a wszystko to wraz z ładnym zwiastunem. Poniżej o wymaganiach gry, poradnik i porównanie do Civilization.
O czym jest Humankind? | VS Civilization, opinie, recenzje |
Poradnik, Tips&Tricks | Wymagania |
Humankind to nowa Cywilizacja?

Podobnie, jak w CIV, mapa w Humankind jest początkowo zakryta.
Jeśli umieścisz zrzuty z Humankind wśród fotek Civilization V i VI , na początku możesz mieć trudności z ich identyfikacją. Bowiem po raz kolejny, jasny i wesoły świat czeka na twoją osadę i podbój, a małe oddziały starożytnych żołnierzy i robotników czołgają się po heksagonalnym krajobrazie w poszukiwaniu nowych bitew i zasobów. To już znamy? Tak, ale chodzi o to,by zrobić to samo, ale lepiej!
Ostatnia wersja Civilization wielu zawiodła, więc nie powinno dziwić, ze konkurencja nie spała .Idea Humankind polega na tym, że zamiast kontrolować pojedynczą cywilizację przez całą zapisaną historię, kierujesz ewoluującymi nacjami, które mają możliwość przekształcenia się w nową cywilizację z każdą nową erą historii. To dosyć rewolucyjne podejście i trzeba przyznać, że bardzo realistyczne. Mykeńczycy w początkowej części gry mogą zostać Celtami w następnym etapie lub podążać za postępem technologicznym, by stać się sprytnymi Grekami. To mile widziane przeciwieństwo w stosunku do Cywilizacji, w której narody i kultury są ustalone i mogą się rozwijać lub wymrzeć, ale nie ewoluować.
W wersji demo, w którą mieliśmy przyjemność grać, była jedna epoka przejściowa z koczowniczej ery prehistorycznej w okres epoki archaicznej. Nie było okazji zobaczyć, jak dramatyczne byłyby te zmiany, gdybyśmy zarządzali rozwiniętym imperium. Ale system ewoluowania może stać się bardzo interesujący w trakcie dłuższej gry, o czym zapewniają twórcy.
Gracze rozpoczynają każdą grę jako mała grupa nomadów, ale po kilku podstawowych rundach polowania i eksploracji wybierasz cywilizację i zaczynasz budować miasto. Miasta nie tylko zarabiają pieniądze i mają populację i poziom produkcji, którymi gracze mogą zarządzać, ale są budowane dzielnicami z różnymi infrastrukturami.
Podczas gdy wygląd miast będzie ewoluował w miarę wkraczania w każdą nową erę, niektóre budynki pozostaną, aby służyć jako relikty korzeni twojej cywilizacji. Demo obejmowało tylko pierwszą erę starożytności z czterema cywilizacjami, z których każda miała swoje unikalne zalety. Na przykład Mykeńczycy najlepiej nadawali się do wojny, podczas gdy Babilończycy skupili się na badaniach i nauce.
Z każdą nową cywilizacją gracze mają szansę przyjąć nowe bonusy i specjalne zdolności. Wkroczenie w nową erę historii daje więcej cywilizacji do wyboru, ale zdobywa się więcej punktów, gdy nadal rozwijamy cywilizację we wczesnej fazie gry. Dlatego zawsze należy dokonać kalkulacji między przejściem do nowej ery (z cywilizacją lepiej do niej przystosowaną), a kontynuowaniem podbijania ze starszą cywilizacją. Należy pamiętać, że kompromis zależy od punktacji, a nie od dyskretnych warunków zwycięstwa.
Warto nadmienić, ze każda kultura w grze ma swoje własne elementy estetyczne, takie jak architektura i nazwy miast. Ale mają też one praktyczne efekty, takie jak jednostki i ogólne bonusy. Jeśli wcześnie wybierzesz Fenicjan, otrzymasz premie, które pomogą ci rozwinąć naród żeglarski, który możesz rozwijać, przyjmując późniejsze kultury żeglarskie. Lub możesz dostosować się, jeśli potrzebujesz większej mocy przemysłowej, wojskowej lub do produkcji żywności.
Humankind VS Civilization

Jak widać, podobieństw do Civilziation jest więcej niż różnić, ale chyba o to chodziło.
Wspomniana zmiana punktu widzenia jest jedną z dwóch szczególnie ekscytujących różnic między Humankind a Civilization. Tam, gdzie Cywilizacja mocno przywiązała się do swoich tradycyjnych warunków zwycięstwa, przykładowo prosząc, abyś na początku myślał o tym, jak twoja nacja pewnego dnia zbuduje statek kosmiczny za 3000 lat.
Humankind podąża bardziej paradoksalną drogą obliczania wyniku dopiero na końcu rozgrywki. Jest więcej nagród za meandrujący styl gry, niż czasochłonne usprawnienia miast, do których zachęca Civilization. Drugą rzeczą, która jest atrakcyjna dla wielbicieli strategii, jest to, co producent gry Jean Maxine Moris powiedział o podejściu Amplitude, a mianowicie o równoważeniu wszystkich możliwości zwycięstwa. Bowiem asymetria w grach jest całkiem w porządku, bo proponuje kontrolowany chaos. W CIV warunki zwycięstwa są jasne i narzucają graczowi, co powinien robić, jest też kilka jasnych miar, które pomogą ci zmierzyć twój względny postęp.
Humankind nie dostarcza takich wskazówek. Można grać dziesiątki godzin, zanim naprawdę wie się, kiedy gra się dobrze. Brak wskazówek może być frustrujący, ale przestrzeń do eksploracji i eksperymentowania sprawia, że była to jedna z najbardziej ekscytujących gier 4X ostatniej dekady. Być może taką postawę można przyjąć tylko wtedy, gdy nie jest się Firaxis (CIV 6), której zadaniem jest utrzymanie ciągłości serii sprzed dziesięciolecia i zaspokojenie potrzeb ogromnej publiczności. Humankind ma powierzchowne podobieństwo do serii Civilization, ale najważniejszą różnicą jest to, że zaczyna się od czystej karty.
Co może zawieść? Opinie, recenzje

Krajobraz w Humankind jest nieco monotonny, ale to się ponoć ma zmienić.
Sporym zmartwieniem może okazać się mapa, bo wydawało się, że brakuje jej osobowości w swoim naturalnym stanie i jest dość nudna. Jest to szczególnie niepokojące, ponieważ wielkie gry strategiczne zwykle koncentrują się całkowicie na mapie – reprezentują to, czym grasz, gdzie i jak. W HK na początku gry, gdy mapa była niewypełniona, była zbyt prosta. Tylko góry, równiny i lasy – żadnych zasobów ani ciekawych miejsc, nic, co mogłoby dodać indywidualny styl lub charakter miejsca.
Po drugie, gry tego typu mają tendencję do pokazywania, kiedy dany teren jest zamieszkany i wykorzystywany przez ludzi – budynki, kopalnie, systemy nawadniające i tak dalej. Część demonstracji, która została pokazana w późnej fazie gry, zawierała w pełni rozwinięte prowincje, które przez cały czas wyglądały nudno i podobnie.
Demo w Open Dev
Nowa strategia pozwoli nam stworzyć własną historię na przestrzeni wieków, co doskonale ilustruje nowy zwiastun „Lucy”. Z kolei od 15 do 28 grudnia gracze, którzy zamówili grę w przedsprzedaży na Steamie, będą mogli grać od neolitu do XVIII wieku (przez 140 tur) w scenariuszu opisanym przez francuskich deweloperów jako „bogatszy i pełniejszy”. Wśród nowości w porównaniu do poprzedniego Open Dev będziemy mieli zatem nowe możliwości wyboru spośród 40 kultur, bardziej zaawansowane bitwy, w tym bitwy morskie, oraz dyplomację z 7 SI.
Poradnik, Tips&Tricks
Wprawdzie jeszcze za wcześnie na Tips&Tricks, ale jest już kilka porad w necie, o tym jak zacząć grać i poprowadzić swój lud do zwycięstwa.
- Na pewno należy rozważnie wybierać miejsce ulokowania miasta i nie śpieszyć się z tym, jak w CIV. Tutaj nie ma wyścigu i nawet 10 tur poślizgu nie zrobi różnicy, bo i tak możesz wygrać.
- Pierwsze miasto wybuduj w sąsiedztwie przynajmniej jednego zasobu. Dzięki temu będziesz miał istotną przewagę w stosunku do miast, które nie mają czym handlować.
- Szczególnie pierwsze miasto powinno znajdować się na wzniesieniu, gdyż zyskuje się bonus obrony przed intruzami.
- Włącz autoeksplorację dla zwiadowców, a szybko odkryjesz teren i poznasz przeciwników.
Data wydania Humankind
Humankind zostanie wydany 22 kwietnia 2021 roku na PC za pośrednictwem Steam, Stadia i Epic Games Stores. Zatem mamy teraz dokładną datę wydania.
Wymagania sprzętowe
Minimalne wymagania:
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 7
- Procesor: Intel Core i5 4. generacji lub AMD FX-8300
- Pamięć: 8 GB RAM i 25 GB miejsca na dysku
- Karta graficzna: GeForce GTX 770 lub Radeon R9 290
Zalecane wymagania:
- System operacyjny: 64-bitowy Windows 7
- Procesor: Intel Core i5 6. generacji lub AMD Ryzen 5 1600
- Pamięć: 8 GB RAM i 25 GB miejsca na dysku
- Karta graficzna: GeForce GTX 1060 lub Radeon RX-5500 XT
Poniżej gameplay z wersji demo: